MORRIS MINOR

MORRIS MINOR

För de flesta som tycker om engelska bilar i allmänhet och Morris i synnerhet, är den av Sir Alec Issigonis skapade Morris Minor den ultimata bilen. Men namnet Morris är äldre då den första Morris bilen kom redan 1912 med namnet Morris Oxford ”Bullnose”.


I början av andra världskriget hade man hos Morris Minor kommit till insikt om att det fanns ett stort behov av en liten Morris bil vilket resulterade i att Issigonis år 1936 värvades från Rootes Motors. Issigonis fick fria händer till att utveckla en bil helt efter eget huvud. Till sin hjälp med utvecklingen av den nya bilen hade han de två skickliga yrkesmännen Jack Daniels och Reg Job.


Den första fullskale bilen som var klar 1943 gick under arbetsnamnet Mosquito. Enligt Issigonis borde bilen ha en platt fyrcylindrig vattenkyld motor.

Utvecklingsarbetet pågick helt fram till 1948 innan den första moderna 2-dörrars saloonen tillverkades den 20 september det året. Som en i sista minuten åtgärd beslöt Issigonis att bredda bilen fyra tum, då han tyckte att den såg för smal ut. Under lång period syntes resultatet av denna åtgärd på mellanstycket på kofångaren. Orsaken till detta var att man redan hade så många kofångare i lager att man tyckte det var för dyrt bara att slänga dessa vilket resulterade i att man kapade dem på mitten och satte in ett mellanstycke.

På första efterkrigs bilutställningen på Earls Court i oktober 1948 visades en Morris Six MS, en Morris Oxford MO och en Morris Minor Serie MM. Bilarna fick ett mycket bra mottagande och till och med vägtester visade mycket bra egenskaper. Inte bara i England var bilen populär, hela 75 % av bilarna exporterades.

Kort efter produktionsstart fick man emellertid återgå till ritbordet för att ändra på konstruktionen då det i USA förbjöds att ha de lågt placerade lamporna som fanns på Serie MM.

I hela 23 år pågick tillverkningen av Morris Minor. Den sista bilen rullade av bandet 1972.


MORRIS MINOR SERIE MM.

Mellan 1948 och 1953 tillverkades serie MM i totalt 176002 exemplar. I början tillverkades bara tvådörrars och Tourer. Fyrdörras modellen tillkom först 1951. Hela Serie MM hade en 918cc sidventil motor vilket egentligen var en uppdaterad motor från Morris 8 Series E. Den ursprungliga motorn hade beteckningen USHM, men med uppdateringen fick den beteckningen USHM 2. Senare tillkom USHM 3 när man kom med extern vattenpump. Motorn utvecklade 27,5 hk.


MORRIS MINOR SERIE II.

Efterföljaren till MM kom år 1952 och tillverkades fram till 1956. Totalt 269 838 bilar tillverkades i denna serie. Sidventilsmotorn ersattes av en 803cc toppventil motor. Motorn hade med framgång används Austin A30. Med byte av motor fick man 30 hk och en bättre acceleration och en topphastighet på 98 km/tim. Topp hastigheten för sidventil motorn var 73 km/tim. Växellådan var inte det bästa valet.

Med serie II presenterades den populära Minor Traveller 1953.

Det mest synliga som tillkom med serie II var den nya grillen och de stora lamporna bak som tillkom 1954 samt kråkan på motorhuven.


MORRIS MINOR 1000.

År 1956 kom de stora förändringarna av Morris Minor med den nya Morris Minor 1000. Mellan 1956 och fram till 1962 tillverkades totalt 544 048 bilar i denna serie. Det stora lyftet för bilen var den nya 948cc motorn. Effekten ökade med 20 % från 30 hk till 37 hk och topphastigheten ökade till 117 km/tim.

Utseendemässigt hände inte så mycket bortsett ifrån att man gick över till hel vindruta och större bakruta, samt att fälgarna generellt fick en annan prägling med större navkapslar. Under motorhuven kom en ny fördelare och en ny torkarmotor men annars inga större förändringar.

I oktober 1962 var det åter dags för att ta in en ny motor på 1098cc. Mellan 1962 och till slutet på epoken för Morris Minor 1971 tillverkades 303 443 bilar. 1960 tillverkades bil nr 1 000 000 vilket firades med liten serie av bilen med lila lack och vit interiör. Med den starkare motorn införde man även en anpassning av bromssystemet. Motorn hade 48 hk och en topphastighet på 128 km/tim.




Romain Green Morris Minor MM 1949. 918 cc sidventil motor, 27 hk. Foto: Jan Nielsen

Minor MM Tourer 1951. Utan fasta bakre sidorutor.

Minor series II 1954. Notera att huvens bakkant går ända bak till A-stolpen. MM:s huv slutar ca 10 cm innan.