WOLSELEY 4/44 & 15/50
Wolseley 15/50 var en efterföljare till 4/44 med oförändrad kaross men med en kraftigare motor.
Det fina märket Wolseley köptes av William Morris, sedermera Lord Nuffield, redan 1928 och kom därmed att ingå i Nuffieldkoncernen, dit också MG hörde.
1938 tog Nuffield även över Riley.
Riley och Wolseley blev koncernens premiummärke.
Till 1953 ersattes Wolseley 4/50 av en helt ny modell 4/44, med betydligt modernare karosslinjer.
Modellnamnet ändrades till 15/50 (1,5 liter och 50 hk), och idag finns det endast ett fåtal bilar kvar i Sverige.
Av totalt sju kända bilar är endast två i trafik.
Men det kan givetvis finnas bilar som har fallit ur bilregistret. Men vi måste vara rädda om de som finns kvar, den saken är klar.
Samma kaross kom också att användas till MG Magnette något år senare. Wolseley 4/44 hade 1250 cc motorn från MG TD i en engasarversion med 44 hk, lite i underkant för bilens storlek. 1956 fick den BMC:s toppventilmotor på 1,5 liter och 50 hk. År 1952 hade Nuffield gått ihop med Austin och bildat British Motor Corporation, BMC.
Fakta 4/44:
Motor:
Max effekt 44Hk vid 4800 varv/min
Typ 4 cylindrig toppventil
Cylinderdiameter: 66,5mm
Slaglängd: 90mm
Cylindervolym: 1250cm2
Transmission:
4-växlad manuell, rattväxel.
Koppling: Borg & Beck enskivig torrlammell
Växellåda: Fyrväxlad synkroniserad i andra, tredje & högsta växelläget
Bakaxel: Halvt avlastad med hypoddrev i bakväxeln
Fjädring:
Fram: Separatfjädring med spiralfjädrar & hydraliska teleskopstötdämpare
Bak: Gummimonterade halvelliptiska bladfjädrar & hydraliska stötdämpare
Bromsar:
Hydrauliska Lockheed
Elsystem:
12 volt Lucas'
Mått:
längd: 4394mm
Bredd: 1550mm
Höjd: 1550mm
Hjulbas: 2590mm
Tjänstevikt: 1234kg
Däckdimension: 5,30 x 15"
Fakta Wolseley 15/50:
Produktion: 1956-1958, 12352 st.
Föregångare: Wolseley 4 / 44
Efterträdare: Wolseley 15/60
Karosseriform: 4-dörrars saloon
Motor: rak-4 1489 cc, 50hk, B-serien
Transmission: 4-växlad manuell, golvväxel
Axelavstånd: 2600 mm
Längd: 4400 mm
Bredd: 1500 mm
Höjd: 1500 mm
Relaterade bilar: MG Magnette
Designer: Gerald Palmer