Austin A40 Devon/Dorset (1947-56)
Efter introduktionen av den stora Princess-modellen var det dags att presentera en bil för massorna. A40-modellen följde samma konstruktionsupplägg som de större efterkrigsbilarna. Bilen var byggd på en separat ram, med individuell framvagnsupphängning med skruvfjädrar och stel bakaxel med bladfjädrar. Motorn var modern för tiden med toppventiler. Den var kopplad till en fyrväxlad växellåda med osynkroniserad förstaväxel.
Först ut var fyrdörrarsversionen A40 Devon. Den fick snart sällskap av tvådörrarsversionen A40 Dorset. Senare kompletterades programmet med kombi-versionen Countryman och två lätta lastbilar: en skåpbil och en pickup.
Dorset-modellen försvann redan 1951 på grund av vikande efterfrågan: endast 15 939 bilar byggdes. Devon-modellen ersattes 1952 av A40 Somerset, efter 273 958 byggda exemplar. Countryman och de lätta lastbilarna fortsatte att byggas fram till 1956. Kombin byggdes i 26 857 exemplar, de lätta lastbilarna i hela 140 060 exemplar.
Tillverkning 1947-1956
Klass Mellanbilsklass
Karosseri 2/4-d sedan
3-d kombi
Liknande Fiat 1500
Ford Consul
Morris Oxford
Drivlina
Motor 4-cyl radmotor
Drivning Bakhjulsdrift
Dimensioner
Hjulbas 235 cm
Längd 389 cm
Bredd 155 cm
Höjd 167 cm
Vikt 950 kg
Kronologi
Föregångare Austin 12hp
Växellåda 4-vxl manuell