WOLSELEY 4/50

WOLSELEY 4/50


Wolseley 4/50 introducerades liksom sina systerbilar också på Earl Court i oktober 1948. Den var en lillebror till 6/80, och hade en kortare huv, och inunder denna hittade man en fyrcylindrig radmotor på 1500 cc. De båda bilarna var i stort sett identiska förutom att 4/50 hade en smalare grill och endast ett extraljus på stötfångaren.


Utifrån kännetecknas 4/50 av en kortare hjulbas, synlig mellan främre hjulhus och A-stolpen, och att den saknar den öppningsbara ventilationsrutan på bakdörrarna. Den har även smalare hjul, 5.50 X 15 mot 6/80: s 6.00 X 15. 4/50 kostade £904 (ca 12200 kr) vid introduktionen, och man kunde tro att den skulle bli en säljsuccé då det inte var så stor konkurrens i denna prisklass. Dock såldes den endast i 8950 ex mellan 1948 och 1952 mot 25280 ex av den stora 6/80. Detta gjorde att tillverkningen lades ner redan1952 för att efterföljas av den tekniskt enklare 4/44.


Under huven hade 4/50 och 6/80 motorer av samma design, men 4/50 hade manuell choke mot 6/80: s elektriska samt en enkel SU-förgasare.

Motorerna i 4/50 och 6/80 är baserade av en konstruktion köpt från Hispano Suiza. Det är en långslagig lågkompressionsmotor med en enkel överliggande kamaxel som direkt verkar på de vertikala ventilerna.

Avgasventilerna i 4/50 hade samma problem som hos 6/80 då de inte kunde rotera i sätena, vilket ledde till att om det började bli bränt på en sida av ventilen, fortsatte detta på samma ställe då ventilen inte kunde rotera och på så sätt sprida förslitningen till en större yta. Detta kan nu nästan helt avhjälpas genom härdning av ventiler och säten, men denna kunskap kom för sent för att rädda motorernas dåliga rykte!

Ett annat problem var överhettning, och då det saknades temperaturmätare hände detta ganska ofta.

Karossen var den första efterkrigs designade och var självbärande liksom de andra koncernsyskonen. Innan kriget var alla Wolseley rambyggda. Alla dessa bilar har i grunden samma konstruktion som Morris Minor blev så känd för.

Bakvagnen har halvelliptiska bladfjädrar, och framvagnen torsionsstavar som är splintade i framgaffeln. Detta kräver idog smörjning med fettsprutan, då det annars finns risk för total kollaps, som ibland har setts hos Morris Minor.

Stötdämparna var Armstrong hydrauliska dämpararmar på tidiga bilar, men ersattes av teleskopdämpare snart efter introduktionen (dubbla fram och enkla bak). Bromsarna är effektiva Lockheed hydrauliska runt om, med dubbla cylindrar fram och enkla bak.

Wolseley 4/50 1950. Det enda kända exemplaret i Sverige?

4/50 skiljer sig från 6/80 med kortare motorhuv.

Klart lyxigare inredning med ädelträ i Wolseley

Den fyrväxlade lådan har synkroniserad andra, tredje och fjärde växel, medan ettan är osynkroniserad, och manövreras med rattväxel. Kopplingen är Borg & Beck och bakaxeln av hypoidtyp.

När bilen testades 1949 rapporterades att bilen nådde 0-96 km/h på 31,6 sekunder, och att bensinförbrukning låg på dryga litern per mil.

Invändigt var Wolseley lite lyxigare än Morris med instrumentbräda och dörrlister av valnötsträ, men alla versioner hade lädersäten med Dunlopillo-skum och heltäckande mattor. Instrumenten består av hastighetsmätare, klocka samt mätare för oljetryck, bensin och laddsning.

Wolseley 4/50 1950. Det enda kända exemplaret i Sverige?

4/50 skiljer sig från 6/80 med kortare motorhuv.

Klart lyxigare inredning med ädelträ i Wolseley