MORRIS COMMERCIALS MCV

Morris Cowley MCV 1956, en av de sist tillverkade. Endast ca 60 exemplar tillverkades efter denna.

De längsgående rambalkarna började där fram på båda sidor om motorrummet, och istället för att sluta vid mittbalken (crossmembern) där torsionsstavarna på saloonen sitter fästade, fortsatte sedan bakåt där de utvidgades och fick en kurva för att rymma bakaxel med bladfjäderpaket. De främre fästena är monterade på de yttre kanterna med en kraftig tvärgående balk som är bultade och nitade på de längsgående rambalkarna, i en oval båge för att rymma kardanaxeln.

Man använde samma golvpressingar och fästen till ramen på både van och pick-up, eftersom de båda är bultade på samma vis till ramen. De flesta paneler är samma som saloonen; framskärmar, innerskärmar, motorrum, halva taket och halva trösklarna, främre halvan av golvet och framdörrarna.

Hela hytten var bultad på ramen och såg ut precis som saloonen, med undantag av torsionsstavarna som var fästa I kraftigare fästen som var svetsade I ramens sidor. De undre länkarmarna var fästa i ramen, medan de övre var monterade i karossen.

Det finns endast ca 200 MCV`s kvar i hela världen. Av dessa är ca 6 % chassien (som den ni ser på bilderna), 20 % är van och 72 % är pick-uper. De flest överlevande finns i Australien med sitt torra klimat, men som också var det största exportlandet. Hela 75 % av de kvarvarande bilarna finns där, med 30 % av dessa i staten New South Wales. I vår klubb finns tre stycken, alla chassien eller pick-up.


Källa: Steve McNicol, Morris Oxford series MO

Research: Mike Parry

Morris (Oxford) Cowley MCV

är representerade av van och pickup. Vanen erbjöd en lätt tillgång till lastutrymmet med dess två sidohängda bakdörrar, och baklämmen på pickupen kunde fällas ner för lättare lastning. Bilarna kallades också Morris Cowley, liksom Oxford:s mer spartanskt utrustade syskon.

Exempelvis saknades i stort sett allt krom.

Sent 1948 och tidigt 1949, när “J-Type “ van* med likadan kapacitet redan var i produktion, började utvecklingsarbetet av MO Oxford saloon-baserade halv tons vans och pick-up (MCV). Den 15 maj, nästan två år efter introduktionen av MO saloon,

lämnade den första kommersiella vanen

Cowleyfabriken, följd sexton dagar senare av den första lätta lastbilen och senare samma vecka kom det första chassiet (endast hytt med ram).

Det stod klart att Lord Nuffield (William Morris) krävde att den nya bilen skulle vara klart identifierbar och designad som den nya Morris Oxford MO. Detta val av utseende gjorde att Oxfordens självbärande kaross inte skulle gå att behålla, och därför valde man att bygga chassiet på traditionellt vis, d.v.s med ram. Denna ram av tunnplåt utvecklades av Projectile Engineering Companys (PECO) pressar i Midlands, medan karosshytten tillverkades av Nuffield Metal Products av The Morris Commercial Cars design team.

Morris Cowley MCV Pick Up 1950