MORRIS OXFORD Series V-VI Farina

MORRIS OXFORD Series V-VI Farina



Morris Oxford Farina series V 1959

 

1959 kom (BMC Farina) Morris Oxford serie V, en helt ny vagn jämfört med den tidigare series II och III.

Karossen till denna bil ritades av den italienska gurun Pininfarina, inte helt okänd i bil sammanhang.

Samma 1489cc motor som i tidigare modeller men med golvväxel som standard, rattväxel som tillval.

Största nyheten med chassit var nog stötdämparna som bestod utav en oljebehållare med en utstickande hävarm.


Både kopplingscylinder och huvudbromscylinder sitter placerade på torpedväggen istället för som tidigare placerat i golvet.

Totalt tillverkades 87432 bilar under åren 1959- 1961 då serie VI tog vid.

Parallellt med Morrisen såldes Austin Cambridge A55, en identisk likadan bil om man bortser ifrån andra emblem och annan kromutsmyckning.


Den hade också en lite enklare klädsel men ändå skinn på sätena som det sig bör på en engelsk bil.

Lustigt nog tillverkades bilarna i olika fabriker och såldes av olika återförsäljare.

Austinen var £14 billigare än Morrisen som väl ansågs

vara en lite "finare" bil.

Båda bilarna fanns att få i tvåfärgs lack.


BMC bilar med Pininfarina-kaross:


Austin Cambridge 1959- 1969


Austin Westminster 1959-1960


M.G. Magnette 1959-1968


Morris Oxford 1959- 1971


Riley 4/68 1959-1969


Vanden Plas Princess 1961-1968


Wolseley 1959-1971


Stationsvagnarna Austin Countryman och


Morris Traveller 1960-1969


Karossen " återanvändes" också i Peugeots 60-tals modell 404 som säkert många känner till, stora skillnader finns dock..

 

Historik


I mitten av femtiotalet började BMC rationalisera sitt omfattande modellprogram. Första projektet blev en ny mellanklassbil som skulle ersätta alla tidigare varianter. Alla märken kom att dela samma motor och kaross. Bilarna skildes bara åt genom detaljutsmyckning på utsidan, olika utrustningsnivå på interiören och motorns trimningsgrad. Tekniken var ytterst konventionell och baserades på Austins A50-modell. Många lösningar delades med den större, sexcylindriga ADO10. Karossen ritades av Pininfarina och hade hans tidstypiska fenor på bakskärmarna.


ADO9 (1958-61)


BMC:s nya mellanklassare introducerades, en modell efter den andra, mellan december 1958 och april 1959. Austin och Morris versioner var identiska, sånär som på kylargrill och instrumentbräda. Den lyxigare Wolseleyn hade mer påkostad inredning och sin traditionella Wolseley-kylare. Den sportigare MG:n hade också egen front och starkare tvåförgasarmotor. Den hade även annan snits på bakskärmarnas fenor. Rileyn var en lyxigare variant av MG:n, med mer påkostad inredning och instrumentering och sin traditionella kylargrill.

En kombi-version av Austin och Morris presenterades på våren 1961.


Totalt tillverkas bilen i fem olika versioner:


Austin A55 Cambridge Mk II: basversion med enkelförgasarmotor.

Morris Oxford Series V: basversion med enkelförgasarmotor.

Wolseley 15/60: lyxigare version med enkelförgasarmotor.

MG Magnette Mk III: sportigare version med dubbelförgasarmotor.

Riley 4/68: lyxigare och sportigare version med dubbelförgasarmotor.


ADO38 (1961-71)


Hösten 1961 introducerades den förbättrade ADO38. Den hade en större 1600cc motor, modifierad hjulupphängning med längre hjulbas och mindre fenor på bakskärmarna.


På modellprogrammet stod nu:


Austin A60 Cambridge

Morris Oxford Series VI

Wolseley 16/60

MG Magnette Mk IV

Riley 4/72


Sedan Leyland Motors tagit över 1968 började Farina-modellerna fasas ut. Magnette lades ned i april 1968, Austin och Riley försvann under 1969, medan Morris- och Wolseley-versionerna fanns kvar tills produktionen av Morris Marina startade våren 1971.


ADO46 (Diesel 1961-71)


Från hösten 1961 såldes bilen även med dieselmotor. Efterfrågan bland privatpersoner på hemmamarknaden var liten, men den blev populär som taxi.


Med dieselmotorn såldes:

- Austin A60 Cambridge

- Morris Oxford Series VI


Motor


ADO9 var försedd med BMC:s B-motor, som varit i produktion sedan Austin A40 Dorset presenterades 1947. 1961 förstorades den till 1600cc. Samtidigt infördes automatlåda som extrautrustning.

Dieselmotorn var en konvertering av den vanliga B-motorn i 1500cc version.


Modell, motor, cylindervolym, effekt och bränslesystem


1500 4-cyl radmotor ohv

1489 cm³ 52 hk Enkel SU förgasare


1500 TC 4-cyl radmotor ohv

1489 cm³ 64 hk Dubbla SU förgasare


1600 4-cyl radmotor ohv

1622 cm³ 61 hk Enkel SU förgasare


1600 TC 4-cyl radmotor ohv

1622 cm³ 68 hk Dubbla SU förgasare


Diesel 4-cyl radmotor ohv

1489 cm³ 40 hk Dieselmotor